WSZYSTKIE WPISY

Błędy księgowe. Zobacz przykłady szkód, które można ubezpieczyć

5.4.2023
,
Leadenhall Insurance

Czy biuro rachunkowe musi mieć ubezpieczenie OC? Co obejmuje ubezpieczenie OC dla księgowych i jakie szkody można pokryć dzięki temu ubezpieczeniu? Sprawdź, jakie są najczęstsze przypadki szkód zgłaszanych przez biura rachunkowe i dlaczego warto mieć ubezpieczenie OC. Poznaj szczegóły ubezpieczenia OC dla biur rachunkowych i dowiedz się, jakie są dostępne warianty ochrony.

Zawód księgowego wiąże się z ryzykiem popełnienia błędu nie tylko przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych. Jeśli pomylisz się we wniosku składanym w imieniu klienta lub nie złożysz go na czas, ewentualne konsekwencje finansowe spadną na Ciebie. Sprawdź, w jakich sytuacjach tę odpowiedzialność może przejąć ubezpieczyciel.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Czy ubezpieczenie pracownika biura rachunkowego jest obowiązkowe?
  2. Od jakich szkód może ubezpieczyć się księgowy?
  3. W jakich sytuacjach przyda się polisa OC księgowego?
  4. Co jeszcze warto wiedzieć na temat OC zawodowego?

Czy biuro rachunkowe musi być ubezpieczone?

Ubezpieczenia dzielą się na dwie kategorie – obowiązkowe oraz nieobowiązkowe. Oznacza to, że niektóre polisy musimy wykupić, a inne możemy wybrać dobrowolnie.

Jeśli pracujesz w księgowości i spoczywa na Tobie obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie usługi, musisz mieć polisę OC dla biura rachunkowego. Możesz ją rozszerzyć o wybrane dodatki – w kolejnej części tekstu piszemy więcej na ich temat.

Ważne! W Leadenhall obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej dla księgowych spełnia aktualne przepisy polskiego prawa i obejmuje prowadzenie ksiąg rachunkowych do celów finansowych z limitem do 10 tys. euro na każde zdarzenie.

Ubezpieczenie obowiązkowe zapewnia Tobie i Twoim pracownikom ochronę przed szkodami, które powstaną w związku ze świadczonymi usługami prowadzenia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku popełnienie błędu może okazać się wyjątkowo kosztowne.

Od jakich innych szkód może ubezpieczyć się księgowy?

Zakres ochrony, jaki obejmuje ubezpieczenie, zależy od wielu czynników – przede wszystkim od towarzystwa ubezpieczeniowego i wybranego wariantu.

Na przykładzie polisy Leadenhall Insurance przedstawimy możliwości dostępne w ramach ubezpieczenia OC księgowych. Do wyboru masz 5 tzw. sekcji.

  • Sekcja 1 dotyczy wcześniej wspomnianego ubezpieczenia obowiązkowego.
  • Sekcja 2 – zawiera OC z tytułu prowadzenia ksiąg do celów podatkowych i rachunkowych, rozszerzone o ubezpieczenie kosztów obrony i kosztów postępowań karno-skarbowych, naruszenia poufności, zniesławienia lub znieważenia, odpowiedzialności w ramach wspólnego przedsięwzięcia oraz utraty dokumentów.
  • Sekcja 3 – dotyczy doradztwa w zakresie ubezpieczeń społecznych oraz innego doradztwa kadrowego.
  • Sekcja 4 – to ubezpieczenie kosztów w przypadku osobistej odpowiedzialności karno-skarbowej ubezpieczonego.
  • Sekcja 5 – to ubezpieczenie OC i kosztów postępowań administracyjnych z tytułu szkód cyber i naruszenia przepisów RODO.

W jakich konkretnych sytuacjach przyda się polisa? Najczęstsze sytuacje

Poniżej przestawiamy listę najczęściej zgłaszanych szkód z tytułu OC księgowego.

  • Utrata zwolnienia z obowiązku płacenia składek z ZUS
    Ubezpieczenie przydaje się, jeśli z powodu Twojego spóźnienia w złożeniu wniosku lub popełnienia błędu podczas podliczania składki klient stracił możliwość zwolnienia z obowiązku opłacenia składek na ubezpieczenie społeczne na podstawie tzw. tarcz kryzysowych.
  • Utrata dofinansowania z PFRON
    Podobnie jak wyżej, gdy klient z powodu Twojego uchybienia popełnionego w terminowym złożeniu wniosku utracił możliwość otrzymania dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
  • Uchybienie obowiązkowego zgłoszenia VAT
    Polisa pokryje koszty odsetek i innych ewentualnych konsekwencji finansowych klienta w sytuacji, gdy np. biuro księgowe nie dostarczy na czas zgłoszenia rejestracyjnego do opodatkowania VAT po przekroczeniu limitu wartości sprzedaży.
  • Uchybienie w rocznych deklaracjach PIT
    Biuro rachunkowe ma obowiązek pokryć starty finansowe małżonków, powstałe z konieczności złożenia korekty wspólnej deklaracji PIT. W takiej sytuacji tracą oni bowiem możliwość wspólnego rozliczenia. Odpowiedzialność za to również może przejąć ubezpieczyciel.

Pamiętaj! Jeżeli masz wątpliwości, w jakiej sytuacji polisa zadziała lub nie, możesz skontaktować się z agentem ubezpieczeniowym, żeby to wyjaśnić.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Na koniec zebraliśmy dla Ciebie w jednym miejscu najważniejsze informacje dotyczącej oferty Leadenhall Insurance dla biur rachunkowych.

  • Suma gwarancyjna przy wyborze polisy dobrowolnej to nawet 5 milionów złotych (dzięki temu chronisz się na wypadek kosztownych szkód, znacznie przewyższających limit w obowiązkowej polisie!).
  • Ochrona ubezpieczeniowa rozpoczyna się pierwszego dnia okresu ubezpieczenia pod warunkiem opłacenia składki.
  • Ubezpieczenie obowiązuje przez 24h na obszarze EOG - Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
  • Ubezpieczony zobowiązuje się do weryfikacji prawdziwości składanych oświadczeń przed zawarciem ubezpieczenia.
  • Ubezpieczony zobowiązuje się powiadomić ubezpieczyciela o zgłoszonym roszczeniu do 14 dni od jego otrzymania

Wiesz już, co zapewnia OC dla księgowych. Jeżeli interesuje Cię ta oferta, skontaktuj się z nami.

Autor

Leadenhall Insurance

View source version:
Source:

Dokumenty

No items found.
WSZYSTKIE WPISY